Ułatwienia dostępu
Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej
Odporność 360 stopni: Sztuka, gra i uważność
Projekt wspiera dzieci i młodzież z klas 4–8 szkoły podstawowej, w tym osoby z trudnościami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz zagrożone niedostosowaniem społecznym. Obejmuje cykle zajęć artystycznych, gry planszowe, spacery uważności, działania dotyczące higieny cyfrowej oraz inicjatywę wypożyczalni gier. Rekrutacja prowadzona jest wśród podopiecznych Fundacji i uczniów edukacji domowej z Opolszczyzny przez zamknięte grupy w mediach społecznościowych. Stała grupa do 20 uczestników realizuje pełny program; w spacerach mogą brać udział całe rodziny. Przewidziano także kampanię społeczną o zasięgu co najmniej 4000 odbiorców.
Wzmocnienie odporności psychicznej dzieci i młodzieży poprzez budowanie wspólnoty i relacji rówieśniczych oraz rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzięki działaniom artystycznym, grom planszowym, praktykom uważności i edukacji w zakresie równowagi cyfrowej. Cele szczegółowe: rozwój komunikacji, współpracy, samoregulacji emocji, planowania czasu w sieci i świadomych wyborów online/offline.
01.05.2025 – 31.10.2025
Fundacja FREE (realizacja wszystkich działań projektowych)
Działanie 1: „Artystyczne ścieżki emocji” – cykl 10 spotkań (V–X 2025), rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych poprzez działania artystyczne; prowadzące: Karina Szota, Jolanta Weil-Odelga.
Działanie 2: „Wspólna gra – wspólne cele” – cykl 10 spotkań (V–X 2025), rozwój współpracy, strategii i fair play poprzez gry planszowe; prowadzący: Karina Szota, Tadeusz Witczak.
Działanie 3: „Spacery uważności” – 4 spotkania (V–X 2025), w terenie (Wyspa Bolko, Osowiec, Turawa, Pokój); udział dzieci z opiekunami.
Działanie 4: „Cyfrowa równowaga” – cykl 5 spotkań (IX–X 2025), 60 min, edukacja o higienie cyfrowej; prowadząca: Dominika Olejniczak.
Działanie 5: „Graj w domu” – uruchomienie wypożyczalni gier planszowych w trakcie projektu (V–X 2025) z kontynuacją po jego zakończeniu.
Kampania społeczna: „Nie jestem Tym, Co Myślę” (VI–X) – konkurs plakatowy, warsztaty biochemiczno-psychologiczne dla młodzieży i rodziców, spoty i treści w mediach społecznościowych.
Uczniowie klas 4–8 szkoły podstawowej, w tym dzieci ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, z trudnościami emocjonalnymi i komunikacyjnymi, zagrożone niedostosowaniem społecznym; podopieczni Fundacji FREE oraz uczniowie z opolskiego środowiska edukacji domowej. Do spacerów zapraszane są całe rodziny (dzieci, rodzeństwo, rodzice/opiekunowie).
Wzmocnienie odporności psychicznej i poczucia przynależności poprzez działania artystyczne, gry i uważność.
Stworzenie bezpiecznej przestrzeni sprzyjającej relacjom, współpracy, zaufaniu i wsparciu rówieśniczemu.
Zwiększenie świadomości emocjonalnej, redukcja napięcia i rozwój samoregulacji dzięki twórczym aktywnościom.
Rozwój kompetencji społecznych: komunikacja, współdziałanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów.
Wzrost świadomości w zakresie równowagi cyfrowej i świadomego korzystania z technologii.
Kwota dofinansowania: 17 800,00 zł.