Ułatwienia dostępu

Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej

2025

Nazwa projektu

Odporność 360 stopni: Sztuka, gra i uważność

Podstawowe informacje o projekcie

Projekt wspiera dzieci i młodzież z klas 4–8 szkoły podstawowej, w tym osoby z trudnościami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz zagrożone niedostosowaniem społecznym. Obejmuje cykle zajęć artystycznych, gry planszowe, spacery uważności, działania dotyczące higieny cyfrowej oraz inicjatywę wypożyczalni gier. Rekrutacja prowadzona jest wśród podopiecznych Fundacji i uczniów edukacji domowej z Opolszczyzny przez zamknięte grupy w mediach społecznościowych. Stała grupa do 20 uczestników realizuje pełny program; w spacerach mogą brać udział całe rodziny. Przewidziano także kampanię społeczną o zasięgu co najmniej 4000 odbiorców.

Cel projektu

Wzmocnienie odporności psychicznej dzieci i młodzieży poprzez budowanie wspólnoty i relacji rówieśniczych oraz rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzięki działaniom artystycznym, grom planszowym, praktykom uważności i edukacji w zakresie równowagi cyfrowej. Cele szczegółowe: rozwój komunikacji, współpracy, samoregulacji emocji, planowania czasu w sieci i świadomych wyborów online/offline.

Okres realizacji projektu

01.05.2025 – 31.10.2025

Lider projektu i partnerzy

Fundacja FREE (realizacja wszystkich działań projektowych)

Zadania, które będą realizowane w ramach projektu

  • Działanie 1: „Artystyczne ścieżki emocji” – cykl 10 spotkań (V–X 2025), rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych poprzez działania artystyczne; prowadzące: Karina Szota, Jolanta Weil-Odelga.

  • Działanie 2: „Wspólna gra – wspólne cele” – cykl 10 spotkań (V–X 2025), rozwój współpracy, strategii i fair play poprzez gry planszowe; prowadzący: Karina Szota, Tadeusz Witczak.

  • Działanie 3: „Spacery uważności” – 4 spotkania (V–X 2025), w terenie (Wyspa Bolko, Osowiec, Turawa, Pokój); udział dzieci z opiekunami.

  • Działanie 4: „Cyfrowa równowaga” – cykl 5 spotkań (IX–X 2025), 60 min, edukacja o higienie cyfrowej; prowadząca: Dominika Olejniczak.

  • Działanie 5: „Graj w domu” – uruchomienie wypożyczalni gier planszowych w trakcie projektu (V–X 2025) z kontynuacją po jego zakończeniu.

  • Kampania społeczna: „Nie jestem Tym, Co Myślę” (VI–X) – konkurs plakatowy, warsztaty biochemiczno-psychologiczne dla młodzieży i rodziców, spoty i treści w mediach społecznościowych.

Grupy docelowe

Uczniowie klas 4–8 szkoły podstawowej, w tym dzieci ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, z trudnościami emocjonalnymi i komunikacyjnymi, zagrożone niedostosowaniem społecznym; podopieczni Fundacji FREE oraz uczniowie z opolskiego środowiska edukacji domowej. Do spacerów zapraszane są całe rodziny (dzieci, rodzeństwo, rodzice/opiekunowie).

Główne rezultaty projektu

  • Wzmocnienie odporności psychicznej i poczucia przynależności poprzez działania artystyczne, gry i uważność.

  • Stworzenie bezpiecznej przestrzeni sprzyjającej relacjom, współpracy, zaufaniu i wsparciu rówieśniczemu.

  • Zwiększenie świadomości emocjonalnej, redukcja napięcia i rozwój samoregulacji dzięki twórczym aktywnościom.

  • Rozwój kompetencji społecznych: komunikacja, współdziałanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów.

  • Wzrost świadomości w zakresie równowagi cyfrowej i świadomego korzystania z technologii.

  • Liczby: stała grupa do 20 uczestników; spacery uważności do 40 osób z opiekunami; kampania o zasięgu co najmniej 4000 odbiorców.

Wartość projektu / dofinansowania

Kwota dofinansowania: 17 800,00 zł.

Projekt sfinansowany / dofinansowany przez: