TERAPIA PRZEZNACZONA JEST DLA DZIECI Z:
- wadami wymowy:
- sygmatyzm, (seplenienie) czyli nieprawidłowa realizacja głosek detalizowanych, szeregów: syczącego(S,Z,C,DZ), szumiącego (SZ,Ż,CZ,DŻ) i ciszącego (Ś,Ź,Ć,DŹ),
- rotacyzm to nieprawidłowa wymowa głoski „R”,
- mowa bezdźwięczna,
- nieprawidłowa realizacja pozostałych głosek,
- trudnością w rozumieniu komunikatów,
- opóźnionym rozwojem mowy,
- zaburzoną wyrazistością mowy,
- zaburzeniami mowy na tle ASD,
- niepełnosprawnością intelektualną,
PRZEWIDYWANE EFEKTY I NASZE WSPÓLNE CELE TO:
1. Usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
a) likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy,
b) wywołanie prawidłowych głosek,
c) wyrównanie opóźnień rozwoju mowy,
d) automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej.
2. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
a) kształcenie mowy ekspresyjnej – umiejętność prowadzenia dialogu,
b) wzbogacenie zasobu leksykalnego,
c) rozpoznawanie intencji wypowiedzi (emocje, uczucia, normy społeczne),
d) elementy nauki o języku (gramatyka, ortografia, rozpoznawanie części mowy i części zdania),
e) kształcenie umiejętności mówienia pełnymi zdaniami, tworzenie dłuższych wypowiedzi
f) podniesienie samooceny dziecka.
ZADANIA/ METODY
1. Diagnoza logopedyczna przy użyciu testów, badanie sprawności narządów mowy i słuchu fonemowego (rozpoznawanie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie).
2. Ćwiczenia oddechowe: prawidłowy tor oddechowy, wydłużanie oddechu, ćwiczenia relaksacyjne.
3. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych: ust, języka (pionizacja), podniebienia miękkiego, żuchwy.
4. Ćwiczenia słuchowe: ortofoniczne, słuchu fonemowego, logorytmiczne i dźwiękonaśladowcze.
5. Ćwiczenia artykulacyjne, emisyjno-głosowe: wywołanie głoski w izolacji, sylabie, wyrazie (nagłosie, śródgłosie, wygłosie), zdaniu.
6. Ćwiczenia dykcyjne.
7. Automatyzacja poprawnej wymowy w rozmowie kierowanej, dialogu i w mowie spontanicznej.
8. Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego.
9. Usprawnianie techniki czytania i pisania: ortografia, fleksja.
10. Nazywanie i rozpoznawanie emocji, uczuć i intencji wypowiedzi.
Wszystkie ćwiczenia wprowadzane są w formie zabawy, z użyciem ciekawych gier logopedycznych, kolorowych kart, zgadywanek, wierszyków i wielu pomocy edukacyjnych, które również sama kreatywnie tworzę i wyszukuję, by pobudzić dziecięcą wyobraźnię i chęć do pracy.
Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej:
Rodzaju wady wymowy lub/i zaburzenia mowy;
Sprawności aparatu artykulacyjnego;
Sprawności umysłowej dziecka;
Wczesnego rozpoczęcia terapii;
Systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu;
Aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, szczególnie w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.